Groep 8 van basisschool De Bunders is vorige week gestart met het project Talentenkijker.
Talentenkijker is een project in de vorm van een lessenserie over beroepen en talenten in Wetenschap & Techniek. Tijdens de lessen gaan de leerlingen op zoek naar hun talenten en maken zij kennis met beroepen uit de wereld van W&T.
Veel leerlingen dachten voorafgaand aan het project géén talent te hebben voor beroepen in W&T. Inmiddels hebben we al drie lessen uitgevoerd en hebben sommigen hun mening bijgesteld.
Naast het denken of je talent hebt voor zulke beroepen, wordt er ook vaak gedacht dat er alleen mannen werken in W&T. De eerste opdracht bevestigde dit nog eens...
Doe je ogen dicht en zie het volgende voor je. Een architect heeft de hele dag nagedacht over de nieuwe brug die gebouwd moet gaan worden. Via de brug moet het verkeer, ook zware vrachtwagens, over een brede rivier kunnen rijden. De architect wil de brug niet alleen groot en veilig maken, maar ook mooi. Zie de architect voor je die na een lange dag nadenken ineens een geweldig idee heeft voor de brug. Bedenk hoe blij en enthousiast de architect eruit ziet. Hardop mompelend: dit wordt een geweldige brug! Maak een tekening van deze architect.
En wat denken jullie? Ze hebben allemaal een man getekend!
Tweede les hebben we voornamelijk stil gestaan bij verschillende eigenschappen en talenten die je hebt of kunt hebben. Leerlingen hebben elkaar talentenkaarten gegeven en zijn vervolgens in gesprek gegaan over diverse beroepen in de W&T waar de talenten ingezet kunnen worden..jpg)
Gisteren, les 3, hebben de leerlingen in groepjes van drie een muurkrant gemaakt rondom talenten en techniek.
Welke beroepen zijn er? Voor welke (gebruiks-) voorwerpen is techniek nodig? Welke talenten heb je daarvoor nodig?
Volgende week maandag komt er een vrouwelijke gastspreker vertellen over haar beroep in de wetenschap en techniek. We zijn benieuwd of zij de leerlingen enthousiast kan maken voor een beroep in W&T.


Wat interessant zo'n serie met lessen/activiteiten. Wat is jullie rol hierin? Wat zie je bij de kinderen gebeuren/tot stand komen en wat doe je er mee als leerkracht? Groet Claske
BeantwoordenVerwijderenGedurende dit project zie ik de leerlingen enthousiaster worden voor beroepen in W&T. Ze kijken nu naar andere beroepen dan alleen architect en ICT-er. De leerkracht heeft een begeleidende rol, leerlingen werken veel in groepjes. Bij les 2, het ontdekken van talenten, heeft de leerkracht het ontdekkingsproces gestimuleerd. De lesactiviteit van de muurkrant zat niet bij de lessenserie van Talentenkijker!. Mijn mentor en ik zagen dat de leerlingen nog erg beperkt dachten m.b.t. W&T. We hebben hier op ingespeeld, met resultaat! :)
VerwijderenDag team! Wat een interessante onderwerpen staan op jullie blog! En heel inspirerend dat tatenten nu ook bij De Bunders centraal staan. Geweldig hoe jullie hier verwerkingsvormen bij ontwerpen waarmee zichtbaar wordt hoe leerlingen denken. Ik ben heel benieuwd hoe denkbeelden van leerlingen gaan verschuiven door dit project.
BeantwoordenVerwijderenHoe ze gaan denken over wetenschap en techniek als ze met vrouwelijke rolmodellen in aanraking komen. M.b.t. design bijvoorbeeld Kiki van Eijk, Claudi Jongstra; architect Francine Houben, keramiste Hella Jongerius, er is een vrouwelijke scheepswerfdirecteur, .... Ben benieuwd naar de nieuwe dromen die leerlingen kunnen gaan krijgen!
Ga vooral zo door, ik blijf het graag volgen.
Dan kennen jullie vast ook deze wel:
BeantwoordenVerwijderen'Een man en zijn zoon zijn samen met de auto onderweg naar een sportwedstrijd. Op een spoorwegovergang valt plots de auto stil. In de verte komt een trein aangereden. De man probeert in paniek de auto opnieuw te starten. Het lukt niet. De trein probeert nog te stoppen, maar te laat, de auto wordt gegrepen. De man is op slag dood, de zoon zwaar gewond. De jongen wordt op de spoedafdeling van het dichtstbijzijnde ziekenhuis binnen gebracht waar de chirurg al klaar staat om hem meteen te opereren. Dan ziet de chirurg de jongen en zakt door de emotie in elkaar op een stoel. De chirurg zegt: "Ik kan hem niet opereren, die jongen is mijn zoon".'
Rara, hoe kan dit?
Leuk!! Dit raadsel sluit goed aan op de eerste opdracht van dit project... ;)
VerwijderenMooi om te zien hoe puur jullie op je stage met talent bezig zijn. Ik vind de talentenkaarten een welkome aanvulling op de meervoudige intelligenties!
BeantwoordenVerwijderenEn ja, dat zijn talenten! Wat goed ook dat er tegelijkertijd ingespeeld wordt op emancipatie in deze arbeidssector.