Vanaf 1900 zijn er groepen mensen uit diverse landen naar Nederland gekomen om zich hier te vestigen. De aanleiding hiervan had verschillende redenen: werk, oorlog, welvaart, ...
Een klas met daarin allochtone kinderen komt steeds vaker voor, zeker in grotere steden.
Een klas met daarin allochtone kinderen komt steeds vaker voor, zeker in grotere steden.
In de les aardrijkskunde, 2 april 2014, hebben we gekeken naar de onderwijsbehoeften van deze leerlingen en hoe de leerkracht hier op in kan spelen. Verder hebben we gediscussieerd over de stellingen: "Wat ervaart een allochtone leerlingen in een Nederlandse klas?" en "Wat biedt een goede leerkracht een allochtone leerling?"
Vanuit de discussies over deze stellingen, kwamen we bij het onderwerp: "Creëer een band met de ouders". Door dit te doen zorg je er voor dat je samen met de ouders kunt zorgen voor de ontwikkeling van het kind. Dit geldt niet alleen bij allochtone kinderen, maar ook bij autochtone kinderen!
Een band creëren kan bijvoorbeeld door in het begin van het schooljaar bij de leerlingen op bezoek te gaan bij de leerling thuis. Je ziet de ouders en de leerling in een voor hen vertrouwde omgeving. Je bent er om te praten over 'koetjes en kalfjes' en om een prettig contact te creëren.
In het geval van een allochtone leerling, weet je meteen of er taalproblemen kunnen plaatsvinden, bijvoorbeeld tijdens een rapportgesprek. Tijdens de bezoeken die je hebt, benoem je dat je graag het beste uit het kind wil halen en dat de ouders daarbij nodig zijn!
In het geval van een allochtone leerling, weet je meteen of er taalproblemen kunnen plaatsvinden, bijvoorbeeld tijdens een rapportgesprek. Tijdens de bezoeken die je hebt, benoem je dat je graag het beste uit het kind wil halen en dat de ouders daarbij nodig zijn!
Verschillende meningen over het leerlingenbezoek bij de leerling thuis, in het begin van het schooljaar.
"Een thuisbezoek in het begin van het schooljaar is een goede start om een band te creëren met de ouders. Het is tijdrovend, maar ik denk dat het zeker een meerwaarde heeft. Je ziet de leerling in hun thuissituatie waardoor je een ander beeld kan krijgen van de leerling. Je toont interesse en kunt gemakkelijker in spelen op de belevingswereld van de leerling."
"Vanuit eerdere ervaringen uit de praktijk heb ik gezien hoe het is om op thuisbezoek te gaan bij de leerling. Dit was echter wel op het SBO-onderwijs. Het was enorm leuk om te zien hoe de leerling zich thuis voordoet en welke interesses hij heeft."
"Een thuisbezoek is tijdrovend. Daarnaast is het niet de bedoeling om een vriendschap aan te gaan met ouders. Het is de bedoeling dat je op een zakelijke manier omgaat met de ouders/opvoeder. Ik zie geen voordelen van een thuisbezoek. Je kunt ook zonder een thuisbezoek een band creëren met ouders!"
"Het is vrij lastig om het als een vriendschappelijk bezoek te zien. Je komt toch met de reden dat je het kind in zijn of haar thuis omgeving wil zien. Hierdoor ga je al snel met een zakelijk doel naar de ouders toe."
"Vanuit eerdere ervaringen uit de praktijk heb ik gezien hoe het is om op thuisbezoek te gaan bij de leerling. Dit was echter wel op het SBO-onderwijs. Het was enorm leuk om te zien hoe de leerling zich thuis voordoet en welke interesses hij heeft."
"Een thuisbezoek is tijdrovend. Daarnaast is het niet de bedoeling om een vriendschap aan te gaan met ouders. Het is de bedoeling dat je op een zakelijke manier omgaat met de ouders/opvoeder. Ik zie geen voordelen van een thuisbezoek. Je kunt ook zonder een thuisbezoek een band creëren met ouders!"
"Het is vrij lastig om het als een vriendschappelijk bezoek te zien. Je komt toch met de reden dat je het kind in zijn of haar thuis omgeving wil zien. Hierdoor ga je al snel met een zakelijk doel naar de ouders toe."
Hoe denken jullie er over? Welke manieren zijn er om een band te creëren met ouders om samen te kunnen bijdragen aan de ontwikkeling van het kind? We zijn benieuwd naar jullie mening.

In mijn vorige werk (SBO) gingen we vooral op huisbezoek om je een betere voorstelling te kunnen maken van het referentiekader van je leerling. Wat heeft hij voor ogen als hij vertelt over zijn belevenissen thuis (tuin, kamer, speelgoed, slaapkamer, speeltuin). Zeker voor kinderen die dat niet gemakkelijk zelf kunnen verwoorden, kun je na zo'n huisbezoek gemakkelijker uitdagen om iets (samen) te vertellen omdat je meer gerichte vragen kunt stellen. Mijn ervaring is dat kinderen het spannend vinden en er ontzettend naar uit kijken als je langs komt!
BeantwoordenVerwijderenOverigens... Wat een prachtige cartoon hebben jullie hier ingevoegd. Ik denk wel dat dit een ontwikkeling in 40 jaar onderwijs tekent. Ik vind het niet altijd een goede ontwikkeling want het lijkt een beetje door te slaan. Hoe is het dan over 40 jaar als deze beweging zich voortzet? Dan staan jullie nog voor de klas!
BeantwoordenVerwijderenMooi hoe jullie de discussie uit de les hebben neergezet in deze blog. Met de verschillende meningen erbij laat dit goed zien dat het niet eenvoudig is om eenduidige uitspraken te doen over dit onderwerp.
BeantwoordenVerwijderenOm goed aan te sluiten bij de talenten van jouw leerlingen heb je voldoende kennis nodig over deze leerlingen; allochtoon én autochtoon. Een huisbezoek kan daarbij ogen openen!
Aafke