Gisteren hebben we tijdens de les Beeldende Vorming stil gestaan bij de meervoudige intelligenties en hoe we deze kunnen inzetten voor het bevorderen van creativiteit. Onze docente had diverse opdrachten rondom creativiteit aangeboden, waaraan meervoudige intelligenties waren gekoppeld. Zo kon men bijvoorbeeld kiezen voor het schrijven van een brief over een (creatieve) verzameling, het werken met natuurlijke materialen, een stop-motion filmpje maken of aan de slag met alledaagse voorwerpen.
We merkten dat iedereen, ook de minder creatievelingen, enthousiast aan de slag ging met de door hem/haar gekozen opdracht. Iemand met een verbaal-linguïstische intelligentie kon door middel van het schrijven van een brief zijn/haar talent laten zien. Een ander werkt graag met natuurlijke materialen, ook daar was ruimte voor. Deze manier van werken; het koppelen van meervoudige intelligenties aan een opdracht, kunnen we goed toepassen in de praktijk. We zijn benieuwd of de leerlingen ook meer geprikkeld raken, wanneer ze hun talent mogen gebruiken bij een activiteit!




Geen opmerkingen:
Een reactie posten