Visie 1: Matchen
- Doel: vergroten van het schoolsucces, meer voldoen aan de kerndoelen.
- Aanpak: didactische structuren matchen met de sterkere intelligenties van de leerling.
- Transformatie: de manier van lesgeven wordt gewijzigd.
- Visie: we elimineren of reduceren in belangrijke mate falen van leerlingen door te onderwijzen via
didactische structuren die een combinatie vormen met de intelligenties van elke leerling.
Visie 2: Stretchen
- Doel: zo sterk mogelijk ontwikkelen van alle intelligenties.
- Aanpak: didactische structuren en leerstof stretchen alle intelligenties bij alle leerlingen.
- Transformatie: de leerstofinhoud wordt gewijzigd.
- Visie: we maken iedere leerling op alle manieren intelligenter.
Visie 3: Vieren
- Doel: begrijpen en positief vieren van hoe we zelf zijn en hoe anderen zijn.
- Aanpak: denken over eigen kennis en onderling een gesprek daarover hebben om ervoor te zorgen dat
leerlingen het MI concept ontdekken.
- Transformatie: het begrijpen van jezelf en anderen wordt anders.
- Visie: we maken bij leraren een nieuw respect voor de leerlingen en bij de leerlingen een nieuw
respect voor zichzelf; We doen dat door positieve benadering naar de kinderen toe en het
benadrukken van hun eigen talenten/intelligenties. We leren kinderen dat er verschillen zijn
tussen mensen en hoe ze daarmee om kunnen gaan.
(Meervoudige intelligentie 2000 hoofdstuk 2, pagina 2 tot en met 5)
Wat doe je met die didactische aanpak? Hoe speel je op verschillende intelligenties in? We kwamen in de les taal erachter dat er weinig aankomende docenten basisschool zijn die verbaal-linguistisch zijn. wat doe je dan met kinderen die deze behoefte of intelligentie wel hebben? Wat vinden jullie van een leesspel. Wat vinden je van het invoeren van een praathoek?
BeantwoordenVerwijderen