(Hoog)begaafde leerlingen hebben vaak minder tijd nodig voor de reguliere lesstof. Deze tijd kan worden ingevuld met verrijking. De leerlingen krijgen niet extra werk, maar andere leerstof aangeboden. Verrijking is leerstof die tegemoet komt aan de behoeften van (hoog)begaafde leerlingen. Een methode biedt vaak verrijkingsstof, zoals het Plusboek (De Wereld In Getallen, 2014) maar voor een begaafde leerling is dit niet de uitdaging waar hij/zij naar op zoek is. In het artikel 'Hoogbegaafde kinderen en verrijking' op deze blog, hebben we al eens eerder stilgestaan bij dit onderwerp.
Dit onderwerp heeft ons aan het denken gezet en zo hebben we en klein onderzoekje gedaan in de praktijk. Maken onze stagescholen ook gebruik van verrijkingsmateriaal bij rekenen? Zo ja; welk materiaal?
Hoe wordt dit ingezet? Gaan de leerlingen hier zelfstandig of in groepsverband mee aan de slag?
Het verrijkingsmateriaal wat bij een van ons wordt gebruikt is: Kien.
Kien is ontwikkeld voor de snelle en goede rekenaars die wat meer aankunnen. De realistische onderwerpen vergroten de leerlingen hun inzicht in wiskundige structuren, rekenvaardigheid en probleemoplossend vermogen.
De onderwerpen zijn zo gekozen dat ze grotendeels buiten de reguliere rekenstof vallen van de gangbare reken-methodes. In de opdrachten/onderwerpen zitten geen volgorde, de leerkracht of leerling kan zelf een keuze maken uit de aangeboden onderwerpen.
Ander verrijkingsmateriaal dat wordt gebruik in het primaire onderwijs is: ProjectenBallade.
ProjectenBallade is echter niet alleen ontwikkeld voor het vak rekenen. Dit is namelijk een set aan projecten over uiteenlopende onderwerpen, zo ook rekenen. Het materiaal is ontwikkeld voor (hoog)begaafde leerlingen. ''Het bestaat uit een basisgedeelte en een verdiepingsgedeelte. In het eerste deel wordt een beroep gedaan op de denkvaardigheden onthouden, begrijpen en toepassen en in het tweede deel worden de hogere orde denkvaardigheden (analyseren, evalueren en creƫren) aangesproken.'' volgens (ProjectenBallade, 2012).
Omdat het materiaal ook online te gebruiken is kan de keuze worden gemaakt tussen op papier maken of op de computer. Op die manier worden de sterke kanten van leerlingen benadrukt.
Hoe wordt dit ingezet? Gaan de leerlingen hier zelfstandig of in groepsverband mee aan de slag?
Het verrijkingsmateriaal wat bij een van ons wordt gebruikt is: Kien.
De onderwerpen zijn zo gekozen dat ze grotendeels buiten de reguliere rekenstof vallen van de gangbare reken-methodes. In de opdrachten/onderwerpen zitten geen volgorde, de leerkracht of leerling kan zelf een keuze maken uit de aangeboden onderwerpen.
Ander verrijkingsmateriaal dat wordt gebruik in het primaire onderwijs is: ProjectenBallade.
ProjectenBallade is echter niet alleen ontwikkeld voor het vak rekenen. Dit is namelijk een set aan projecten over uiteenlopende onderwerpen, zo ook rekenen. Het materiaal is ontwikkeld voor (hoog)begaafde leerlingen. ''Het bestaat uit een basisgedeelte en een verdiepingsgedeelte. In het eerste deel wordt een beroep gedaan op de denkvaardigheden onthouden, begrijpen en toepassen en in het tweede deel worden de hogere orde denkvaardigheden (analyseren, evalueren en creƫren) aangesproken.'' volgens (ProjectenBallade, 2012).
Omdat het materiaal ook online te gebruiken is kan de keuze worden gemaakt tussen op papier maken of op de computer. Op die manier worden de sterke kanten van leerlingen benadrukt.
Hoe wordt het ingezet op de stageschool?
De groepsleerkrachten zijn nog aan het aftasten hoe dit verrijkingsmateriaal het best ingezet kan worden. Op dit moment wordt het ingezet naast de reguliere methode, voor de sterkere rekenaars. Zij hebben de keuze of ze aan de slag gaan met het reguliere programma of werken aan een opdracht van Kien. Veel van hen kiezen voor de uitdaging en werken aan Kien. De leerlingen die hiervoor in aanmerking komen, zitten bij elkaar in het groepje. Er is zo de mogelijkheid om samen te werken aan de opdrachten. Echter krijgen leerlingen wel de mogelijkheid om hiermee zelfstandig aan de slag te gaan.
Het werken met verrijking komt steeds vaker voor, Kien sluit aan bij de leerlingen die behoefte hebben aan verrijking bij een specifiek vak (in dit geval Rekenen). ProjectenBallade ziet dit breder en pakt verschillende vakken in een. Er zijn verschillende voor en nadelen te vinden. Wanneer een leerling sterk is op het gebied van rekenen is Kien een goede keuze, wanneer een leerling sterk is over de gehele linie sluit ProjectenBallade beter aan.
Welke verrijkingsmaterialen voor rekenen kennen jullie?
Welke worden gebruikt op jullie (stage)scholen?
Hoe worden deze ingezet in de praktijk?
We zijn benieuwd!
De groepsleerkrachten zijn nog aan het aftasten hoe dit verrijkingsmateriaal het best ingezet kan worden. Op dit moment wordt het ingezet naast de reguliere methode, voor de sterkere rekenaars. Zij hebben de keuze of ze aan de slag gaan met het reguliere programma of werken aan een opdracht van Kien. Veel van hen kiezen voor de uitdaging en werken aan Kien. De leerlingen die hiervoor in aanmerking komen, zitten bij elkaar in het groepje. Er is zo de mogelijkheid om samen te werken aan de opdrachten. Echter krijgen leerlingen wel de mogelijkheid om hiermee zelfstandig aan de slag te gaan.
Het werken met verrijking komt steeds vaker voor, Kien sluit aan bij de leerlingen die behoefte hebben aan verrijking bij een specifiek vak (in dit geval Rekenen). ProjectenBallade ziet dit breder en pakt verschillende vakken in een. Er zijn verschillende voor en nadelen te vinden. Wanneer een leerling sterk is op het gebied van rekenen is Kien een goede keuze, wanneer een leerling sterk is over de gehele linie sluit ProjectenBallade beter aan.
Welke verrijkingsmaterialen voor rekenen kennen jullie?
Welke worden gebruikt op jullie (stage)scholen?
Hoe worden deze ingezet in de praktijk?
We zijn benieuwd!


Goed dat jullie dit delen! Ik ken(de) Kien en ProjectenBallade nog niet. Klopt het dat het beide 'incidenteel inzetbaar' verrijkingsmateriaal is? Is Kien een op zichzelf staande methode of is het onderdeel van de rekenmethode? Als er een boekje over is....? ;-)
BeantwoordenVerwijderenKien is inderdaad incidenteel inzetbaar. Het is geen onderdeel van een rekenmethode, maar een op zichzelf staande methode. Kien is aanvullende lesstof op elke reguliere rekenmethode. Ik zal morgen eens kijken of er een boekje over is! ;)
Verwijderen