Wat zijn hier nu de uitgangspunten van?
De leerlingen dienen via alle intelligenties onderwezen te worden. Hierdoor krijgt iedereen via de eigen intelligentie toegang tot het lesprogramma. Doordat alle intelligenties aan bod komen, kunnen de kinderen verschillende intelligenties verder ontwikkelen.
Omdat er bij MI met verschillende intelligenties wordt gewerkt, krijg je ook het matchen, stretchen en vieren.
Doe waar je sterk in bent (matchen), maar laat leerlingen ook oefenen wat ze nog niet zo goed kunnen (stretchen). Laat de leerling inzicht krijgen in zijn/haar sterkte en zet dat eens in het licht (vieren).
Na dit allemaal besproken te hebben, zijn we in de les aan de slag gegaan met een liedje.
Dit allemaal voor de mensen waarbij de intelligentie 'muziek knap' sterk naar voren kwam.
Het liedje is op de melodie van My Bonny, A werd gezongen door de meisjes en B door de jongens.
Liedje:
A De een leert het best op z’n eentje
B De ander leert goed als hij praat
A En weer een leert fijn in een groepje
Refrein
•Ik knap, jij knap
•Allerlei mensen zijn knap (ja knap)
•Ik knap, jij knap
•Allerlei mensen zijn knap!
A De een leert heel goed als zij tekent
B De ander leert fijn met muziek
A En weer een leert goed met getallen
B Een ander met dans/gymnastiek
•Ik knap, jij knap
•Allerlei mensen zijn knap (ja knap)
•Ik knap, jij knap
•Allerlei mensen zijn knap!
A De een leert heel goed als zij tekent
B De ander leert fijn met muziek
A En weer een leert goed met getallen
B Een ander met dans/gymnastiek
Het laatste deel van de les hebben we het gehad over HGW. HGW staat voor HandelingsGericht Werken.
Dit is een planmatige en cyclische werkwijze. Deze werkwijze beoogt de kwaliteit van het onderwijs en om de begeleiding voor alle leerlingen te verbeteren (Pameijer, e.a., 2009)
HGW bestaat uit vier fases:
- waarnemen
- begrijpen
- plannen
- realiseren
Tijdens deze les zijn we aan de slag gegaan met de eerste fase; waarnemen.
Door dit filmpje is te zien dat je verschillende dingen niet waarneemt. Dit filmpje heeft ons bewust gemaakt om beter waar te nemen (in de klas).
Zet daarom je gekleurde bril af en wees geen oma: Overtuigingen Meningen Aannames.
Maar ben een oen: Open Eerlijk Nieuwsgierig!
Hebben jullie het liedje nu zelf bedacht? Of waar aangeboden? Ik had graag het filmpje gezien ;-) Leuk hoor. Claske
BeantwoordenVerwijderenHet liedje is aangeboden in de les PPO van Dorien! ;)
BeantwoordenVerwijderenSluit me bij Claske aan; jullie plaatsen zulke mooie filmpjes, dus verheugde ik me op jullie eigen hit. Doordat je de melodie erbij had geschreven, kon ik het nu toch zingen...
BeantwoordenVerwijderenEn dan het verrassende filmpje van de Londonse fietsersbond(?). Lastig om gezien te hebben. Je mist de overview doordat er vrij snel ingezoomd wordt op personen. Wat nemen jullie overigens zelf waar in het verkeer (en wat niet)?